Historia sukcesu Shopify, a rynek Polski – to make eCommerce better for everyone

Shopify – platforma dopiero zyskująca na popularności w Polsce – posiada już ugruntowaną pozycję w światowym eCommerce. Zgodnie z danymi BuiltWith wraz z początkiem 2020 roku na platformie Shopify operuje już blisko 1 200 000 sklepów internetowych. Jeśli zagłębimy się bardziej w statystyki, zauważymy że ponad 3% sklepów zbudowanych na tym środowisku znajduje się w tzw. top 1m (czyli pośród miliona sklepów online z największym ruchem na stronie).

Statystyki finansowe z ostatnich trzech lat, wyglądają również niezwykle imponująco. Dochód Shopify w 2017 roku wynosił 673.3 miliarda dolarów amerykańskich, co stanowi 73% wzrostu w porównaniu do 2016 roku. W 2018 roku Shopify utrzymał imponujący wzrost o 59% w porównaniu do poprzedniego roku, generując dochód na poziomie 1.073 miliard USD. Jeśli chodzi o rok 2019, można już z dużą dozą pewności stwierdzić, że Shopify przekroczy barierę dochodu w postaci ponad 1.5 miliarda dolarów amerykańskich (na podstawie kwartalnych wyników finansowych Shopify).

Historia Shopify

Początki historii Shopify sięgają 2003 roku, kiedy to Tobias Lütke oraz Scott Lake postanowili zmierzyć się z napotkanymi barierami w sprzedaży online własnego asortymentu produktów – desek snowboardowych. Nawet najlepsze platformy sprzedażowe w ówczesnych latach miały dość duże ograniczenia w graficznej personalizacji sklepu, a sam Lutke – będący praktykiem programowania – natrafił na dodatkowe komplikacje przy modyfikacjach oraz próbach integracji z zewnętrznymi serwisami.

Potrzeba matką wynalazku – i również w ten oto sposób zrodziła się idea Shopify. Tobias i Scott zbudowali software, który miał dostarczyć rozwiązanie szyte na miarę ich własnych potrzeb. Jednak ich wizja od samego początku była ukierunkowana na technologię możliwą do dalszego skalowania. Pomysł ewoluował w kierunku łatwej w obsłudze platformy, ułatwiającej prowadzenie biznesu w sieci. Po dwóch latach intensywnej pracy nad projektem platformy, rozwojem funkcjonalności i dopracowywaniem oprogramowania, w 2006 roku Shopify oficjalnie zadebiutował na rynku. Motto systemu do dziś brzmi: stworzyć lepszy eCommerce dla wszystkich.

Przemyślana strategia biznesowa i skupienie się na intuicyjnym interfejsie dla użytkowników, przyczyniły się do szybkiego wzrostu platformy na rynku. Shopify w bardzo krótkim okresie stał się jedną z głównych platform eCommerce w Kanadzie i USA. Historia przypomina sukcesy najbardziej znanych start-upów na świecie. Od firmy zatrudniającej w początkowym etapie kilka osób, zespołu pracującego w pobliskiej kawiarni, aż do globalnej rozpoznawalności oraz liczbie pracowników przekraczającej ponad 4 000 pracowników na świecie.

Od początku swojej historii Shopify rozwijał się systematycznie i dynamicznie. Niemal pod początku rywalizował z takimi technologiami jak Magento czy WooCommerce.. Warto szczególnie porównać w zamieszczonej tabeli wzrost procentowy Shopify na rynku do takich technologii jak Magento oraz PrestaShop. Jednym z milowych kroków w rozwoju Shopify był rok 2015 i decyzja Amazon.com odnośnie zamknięcia Amazon Webstore dla swoich klientów, a doprecyzowując wybór Shopify jako preferowanej technologii do migracji sklepu amerykańskiego giganta.

 

2014

1 Jan

2015

1 Jan

2016

1 Jan

2017

1 Jan

2018

1 Jan

2019

1 Jan

2020

1 Jan

No CMS 43.1% 45.3% 51.3% 53.3% 56.6% 61.7% 64.8%
WordPress 21.0% 23.3% 25.6% 27.3% 29.2% 32.7% 35.4%
Joomla 3.3% 3.3% 3.3% 3.4% 3.2% 3.0% 2.6%
Shopify 0.1% 0.3% 0.4% 0.6% 0.9% 1.4% 1.9%
Magento 0.9% 1.1% 1.2% 1.2% 1.2% 1.0% 0.8%
PrestaShop 0.4% 0.5% 0.6% 0.6% 0.6% 0.8% 0.7%
Shopware 0.1% 0.1%

Roczne trendy w użytkowaniu content managament system na podstawie w3techs.com

Po 5 latach od rozpoczęcia partnerstwa między Amazon a Shopify, platforma eCommerce obsługuje już ponad 1 200 000 sklepów. Shopify obecnie to narzędzie wspierające sprzedaż w wieloetapowym procesie, nie tylko online: mówimy o marketingu, analityce, zarządzaniu dostawą, produkcją czy też śledzeniu zapasów. Ukierunkowanie na rozwiązanie omnichannel sprawia, że platforma zyskuje coraz większe grono zadowolonych użytkowników, którzy zmierzają w kierunku cyfryzacji procesów sprzedażowych w swoim biznesie.

Jeśli chodzi o najbardziej znane marki które zaufały Shopify należy wymienić chociażby takie firmy jak: Tesla, Google, Red Bull, Nestle, Kanye West, Rebecca Minkoff, Kylie Cosmetics.

Jakie rozwiązania stoją za globalnym sukcesem Shopify?

Gotowe szablony, aplikacje, łatwy zakup domen i automatyczna instalacja certyfikatów SSL, różnorodne płatności, raportowanie, liczne integracje usług kurierskich i bramek płatności – ale również dedykowane wsparcie oraz olbrzymia biblioteka dodatków, które pomagają użytkownikom rozwiązywać problemy techniczne i logistyczne.

Kluczem do globalnego sukcesu jest również ekosystem Shopify, integrujący dostawców usług, wyspecjalizowane agencje, profesjonalistów IT i marketingu. Ta właśnie forma współpracy win-win pozwoliła gwałtownie wzrosnąć środowisku Shopify i dostarczać stale, coraz to nowsze rozwiązania, spełniające oczekiwania właścicieli sklepów do prowadzeniu biznesu online w dobie gwałtownych zmian technologicznych.

Najważniejsze są solidne fundamenty do szybkiej budowy profesjonalnego sklepu internetowego – w rozsądnym budżecie nawet przy wsparciu agencji marketingowej. Jeśli przyjrzymy się dokładniej polityce Shopify na przestrzeni ostatnich lat, to obszary skupienia które zagwarantowały sukces w dalszym stopniu pozostają te same:

  • estetyczny, konfigurowalny design
  • prosty, przyjazny użytkownikowi interfejs do zarządzania sklepem
  • dostęp do licznych funkcjonalności umożliwiających skalowanie biznesu jak PoS (Point of Sale), integracji z kurierami, aplikacji do szybkich płatności
  • wysoko cenione wsparcie oraz obsługa klienta

W ostatnim czasie Shopify również mocno skupił się na narzędziach umożliwiających łatwą migrację z innych platform, m.in takich jak Magento, PrestaShop, WooCommerce.

Przyszłość Shopify w Polsce

Popularność Shopify na rynku polskim jest dość niewielka, jednakże z tendencją wzrostową. Platforma ta zgodnie z BuiltWith nie znajduję się nawet w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych technologii eCommerce, a szacowana liczba zbudowanych sklepów wynosi mniej niż 500 na środowisku Shopify. Najbardziej popularne technologie eCommerce w Polsce to PrestaShop, Shoper, WooCommerce, z rodzimych rozwiązań Shoplo, Shoper oraz IAI Shop (IdoSell obecnie).

Shopify jest najbardziej popularny w Ameryce Północnej, Australii, w Europie w Wielkiej Brytanii – zdecydowanie w krajach anglojęzycznych. Coraz bardziej uwidacznia się też silna pozycja w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Brazylii, Japonii – właśnie w tych wymienionych sześciu krajach uruchomione zostały dedykowane wersje językowe.

 

Dane i diagram na podstawie BuiltWith

Przyglądając się jednakże obecnym trendom w obszarze eCommerce i ich wpływie na nasz rodzimy rynek, wygląda na to, że Shopify powinien systematycznie zwiększać swój udział również na rynku polskim.

Adobe po akwizycji Magento, zgodnie z przewidywaniami zmierza w kierunku rozwiązania ukierunkowanego na klientów enterprise. Koszty wdrożeń na platformie Magento 2 znacznie przekraczają wdrożenia na Magento 1, której oficjalne wsparcie powinno zakończyć się w połowie 2020 roku. Tym samym duża liczba sklepów operujących na Magento 1 stoi przed niebagatelnym dylematem wyboru alternatywnego rozwiązania eCommerce na najbliższe lata.

Na rynku polskim ugruntowaną pozycję ma również moduł sprzedażowy WordPress – WooCommerce. Jednak w przypadku tego rozwiązania open-source, właściciele sklepów internetowych również poszukują bardziej stabilnych i intuicyjnych rozwiązań technologicznych. Klienci takich platform jak Shoper lub Shoplo także spoglądają w kierunku alternatywnych rozwiązań. Szczególnie, gdy sprzedaż kanałem internetowym zaczyna się rozwijać i pojawia się myśl skalowania biznesu i wdrożeń na międzynarodowe rynki.

Shopify, które jeszcze nie posiada dużej liczby zewnętrznych integracji przystosowanych do polskich realiów, okazuje się jednak coraz bardziej kuszącą alternatywą. Wzbudza ciekawość, zainteresowanie, chęć poznania możliwości jak i ograniczeń platformy do prowadzenia sprzedaży online na rynku polskim.

Póki co obserwujemy pierwsze ograniczone przymiarki Shopify odnośnie polskiego rynku – jak chociażby uruchomiony polski support w drugiej połowie 2019 roku. Czy to oznacza, że możemy spodziewać się w najbliższych latach polskiej wersji językowej oraz zwiększonej liczby zewnętrznych integracji z platformą Shopify, dostosowanych do wymagań polskiego rynku?

Zainteresowanie Shopify w porównaniu do najpopularniejszych platform eCommerce w Polsce zgodnie ze statystykami Google Trends

zainteresowanie shopify polska

Plany krótkoterminowe Shopify w Polsce

Niewątpliwie Shopify w tej chwili skupia się na innych rynkach, a Polska nie jest kluczowym obszarem ekspansji. Natomiast polskie środowisko eCommerce nie pozostaje obojętne na światowe trendy i autonomicznie będzie wdrażać, a nawet już wdraża, kluczowe zewnętrzne integracje dla Shopify na rynku polskim. Istniejąca luka wypełniana jest przez zapotrzebowanie zgłaszane przez obecnych właścicieli sklepów na tej platformie, oraz zmierzających w kierunku migracji swojego obecnego rozwiązania eCommerce na platformę Shopify.

Pamiętajmy również o bardzo istotnym czynniku, jakim jest wieloletnia styczność polskich software house z platformą Shopify. To jest niezwykła wartość dodana dla właścicieli sklepów w Polsce, szczególnie w ich planach dalszego skalowania biznesu i migracji do Shopify.

To właśnie tu na lokalnym rynku mają dostęp do doświadczonych specjalistów, którzy doskonale znają możliwości Shopify, analizują najnowsze globalne trendy w eCommerce i rozbudowują funkcjonalności tworząc dedykowane aplikacje dla wielu zagranicznych klientów. Miejmy również na uwadze fakt, jak duży procent polskiego biznesu stanowią firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, dla których Shopify może okazać się najbardziej optymalnych technologią eCommerce w najbliższej w przyszłości.

Zapewne możemy spodziewać się w najbliższym czasie większej ilości rozszerzeń wymaganych dla polskiego ekosystemu Shopify, wykonanych przez nasze rodzime firmy, zanim Shopify oficjalnie zdecyduje się wkroczyć na rynek Polski.

Z naszej strony na pewno będziemy starać się działać aktywnie w promocji Shopify na rynku polskim, a także dostarczać nowe rozwiązania, informować o najnowszych trendach. Czekamy również na wasze opinie na temat platformy Shopify i jej przyszłości na globalnym i polskim rynku.