Migracja do platformy Shopify z Shoper, Shoplo, IAI, RedCart – czy i kiedy warto?

Jeśli chodzi o platformy eCommerce mające polskie korzenie – Shoper, Shoplo, IdoSell Shop (dawniej IAI-Shop) oraz Redcart – to według BuiltWith najbardziej popularne technologie SaaS eCommerce w naszym kraju. Dlaczego więc właściciele sklepów na tych platformach coraz intensywniej szukają alternatywnych rozwiązań? Powodów jest zapewne kilka i postaramy się je poruszyć w niniejszym wpisie.

Mimo dużej konkurencji na rynku, głównie ze strony rozwiązań open source, wyżej wymienione platformy są dobrze znanymi rozwiązaniami technologicznymi w polskim środowisku eCommerce.

Shoper, Shoplo, IdoSell, Redcart zawierają kluczowe funkcjonalności niezbędne do sprzedaży online na rynku polskim. Platformy te umożliwiają szybką budowę sklepu internetowego, uruchomienie sprzedaży wielokanałowej, integracje z najbardziej popularnymi w Polsce:

  • bramkami płatności
  • kurierami
  • serwisami aukcji internetowych (marketplace) oraz porównywarkami cenowymi
  • systemami magazynowymi

Dlaczego zatem coraz więcej właścicieli sklepów internetowych rozważa Shopify jako alternatywne rozwiązanie do sprzedaży online? Postaramy się w tym artykule przybliżyć kilka kluczowych powodów dla wzrastającej popularności platformy Shopify w polskim ekosystemie e-commerce.

shopify trendy polska covid

Wyniki z dnia 27.03.2020 na podstawie Google Trends

Charakterystyka polskich platform sprzedażowych w modelu SaaS

Shoper, Shoplo, IdoSell, Redcart – działające w modelu Software as a Service – umożliwiają postawienie sklepu internetowego bez długotrwałego procesu wdrożeniowego oraz dużych inwestycji finansowych.

W porównaniu do rozwiązań Open Source, model SaaS przerzuca obowiązki instalacji, zarządzania, aktualizacji, pomocy technicznej z klienta na dostawcę usługi. W efekcie użytkownik oddaje dostawcy kontrolę nad oprogramowaniem i obowiązek zapewnienia ciągłości jego działania.

Shoper, Shoplo udostępnia prosty i intuicyjny kreator sklepu internetowego. Jest zdecydowanie łatwiejszą technologią do samodzielnej budowy e-sklepu. Skonfigurowanie własnego e-commerce będzie nieco większym wyzwaniem na platformach Redcart i IdoSell.

IdoSell oferuje ofertę pakietu wdrożeniowego, ale sklep internetowy możemy zbudować również samodzielnie, ponosząc jedynie koszty instalacji i comiesięcznej opłaty subskrypcyjnej. Każdy pakiet wdrożeniowy to pula godzin w zdefiniowanym budżecie, w ramach której zespół IdoSell wdraża sklep internetowy zgodny z danym pakietem/ poczynionymi ustaleniami. Podobnie wygląda model biznesowy w przypadku RedCart, gdzie platforma dosyć wyraźnie eksponuje ofertę pakietów dedykowanych oraz pakietów graficznych. Z całą pewnością indywidualny projekt graficzny sklepu internetowego w Shoper jest też ważnym elementem biznesu tej platformy, niemniej jednak nie jest on tak wyraźnie akcentowany jak w przypadku IdoSell/Redcart.

Shoper wykonał również kolejny krok w kierunku utrzymania właścicieli sklepów o wzrastającym wolumenie sprzedażowym i natężeniu ruchu oferując wersję Premium. Charakteryzuje się ona autoskalowalną infrastrukturą, która ma zapewnić ciągłą wydajność dostosowaną do ruchu oraz ilości zamówień.

Każda z wyżej wymienionych platform udostępnia również zewnętrzne API dla całej społeczności. Dzięki temu developerzy mogą rozbudowywać system o własne moduły czy integrować rozmaite aplikacje i rozszerzenia.

W tym momencie dochodzimy do kluczowych elementów składowych, które istotnie wpływają na dalsze możliwości środowisk SaaS / Open Source i ich konkurencyjności na rynku w perspektywie długoterminowej.

Dlaczego Shopify zaczyna mocno konkurować z polskim platformami SaaS?

Na pewno istotną przewagą polskich rozwiązań SaaS eCommerce nad Shopify jest obecnie możliwość integracji sklepu internetowego z najlepszymi lub najbardziej znanymi płatnościami, kurierami czy też systemami ERP w Polsce – mowa o Comarch ERP, Asseco Wapro, Subiekt GT itp.

Na dzień dzisiejszy na Shopify istnieją również możliwości integracji z kluczowymi operatorami logistycznymi, polskim płatnościami czy serwisem aukcyjnym Allegro, o czym informowaliśmy w poprzednim artykule (tutaj). Rozwiązania te nie są dostępne na oficjalnym rynku aplikacji Shopify, jednak będzie to kwestia czasu, zanim takie integracje będą powszechnie dostępne.

Zgodnie z informacjami zawartymi na oficjalnych stronach danych technologii, postaraliśmy się zaprezentować kilka obszarów kluczowych do dalszej efektywnej ekspansji Shopify na rynku polskim.

ShoperShoploIdoSellRedcartShopify
Liczba aktywnych
sklepów (na podstawie
BuiltWith oraz danych
oficjalnych na stronach
poszczególnych technologii)
+ 8 000+ 2 000+ 1 600+ 800+ 1 200 000
Wielkość community
(sprzedawcy, developerzy)
od kilku
do kilkuset
od kilku
do kilkuset
od kilku
do kilkuset
od kilku
do kilkuset
kilkaset
tysięcy
Możliwość modyfikacji koduograniczonaograniczonaograniczonaograniczonaograniczona (możliwość
modyfikacji checkout
w Shopify Plus)
Gwarancja ruchu
/ niezawodności
brak danychbrak danychbrak danychbrak danych10K zamówień
/ minuta
Liczba partnerów
(agencje)
od kilku
do kilkudziesięciu
od kilku
do kilkudziesięciu
od kilku
do kilkudziesięciu
od kilku
do kilkudziesięciu
od kilkuset
do kilku tysięcy
App Store – ilość
integracji, dodatków
+100+100+100+100+4 000
Dostępność zewnętrznych
szablonów na
marketplace
NieNieNieNieTak
Integracje ERPwiększość
kluczowych
w Polsce
większość
kluczowych
w Polsce
większość
kluczowych
w Polsce
większość
kluczowych
w Polsce
obecnie brak
popularnych integracji
na rynku polskim
Integracje marketplace
(Amazon, Ebay, Allegro)
TakTakTakTakTak. Dzięki Baselinker
można wykonać
już integrację
z Allegro
Liczba integracji
z narzędziami marketingowymi
(marketing automation)
NiewielkaNiewielkaNiewielkaNiewielkaBardzo duża ilość.
Jeśli chodzi o rozwiązanie
z polskim interfejsem
– obecnie Salesmanago,
GetResponse
APIShoper APIShoplo APIIdoSell APRedcart APIDocs for
Shopify APIs
Wersja EnterpriseShoper PremiumbrakRozumiana jako
plan indywidualny
 
brakShopify Plus

Skala ma znaczenie – również w modelu SaaS

W wielu przypadkach SaaS umożliwia dostęp do najnowszych technologii informatycznych bez długotrwałych wdrożeń – TIM (Time to Market) – i dużych inwestycji. Jednakże, myśląc o celach długoterminowych należy zawczasu analizować trendy na rynku w obszarze e-commerce i danych technologii.

Fakt, że w modelu SaaS kupujemy działające rozwiązanie o określonej funkcjonalności bez konieczności wchodzenia w zagadnienia związane z infrastrukturą informatyczną oraz zapleczem technicznym, nie oznacza, że wraz z rozwojem sprzedaży nie będziemy musieli pomyśleć o funkcjonalnościach i integracjach wykraczających poza obszar komfortu danego środowiska SaaS. Wtedy właśnie mają znaczenie takie czynniki jak wielkość społeczności czy jakość API.

Społeczność Shopify jest nieporównywalnie większa od społeczności Shoper, Shoplo, IdoSell oraz Redcart razem wziętych. Jak nauczyło nas doświadczenie i co wynika z naszych obserwacji, przenosi się to na większą elastyczność platformy, zwłaszcza w kontekście sklepów międzynarodowych. Popularne integracje i nowoczesne rozwiązania znacznie szybciej pojawiają się na Shopify niż na konkurencyjnych rozwiązaniach SaaS.

Zrzut ekranu z Shopify Community 27.03.2020

Warto również pamiętać ile firm partnerskich możemy nam pomóc w rozwoju sklepu internetowego na danym środowisku SaaS– od tego może zależeć jak bardzo będziemy uzależnieni od (często wąskiego) grona specjalistów operujących w danej technologii. Może okazać się, że technologia sama w sobie nie jest aż tak kluczowa, a większą rolę odgrywają kompetencje wokół całego obszaru e-commerce. Jeśli przyjrzymy się natomiast doświadczeniom kluczowego personelu w agencjach e-commerce, zauważymy że pracują oni na skalowalnych globalnie technologiach.

API – every company is a software company

Trendy PWA

Klienci operujący na Shopify Plus korzystają również z możliwości jakie oferuje PWA (Progressive Web Application) budując tzw. headless commerce. PWA to innymi słowy aplikacja mobilna, która może być uruchamiana jak zwykła strona internetowa i jednocześnie sprawiać naturalne wrażenie natywnej aplikacji mobilnej/desktopowej.

Dzięki Shopify Storefront API, JavaScript SDK, Shopify Mobile Buy SDK możemy dostarczyć wysoce spersonalizowane rozwiązania dla użytkowników w różnorodnych segmentach, bazując na wybranych kryteriach.

API Shopify umożliwia integracje zewnętrznych aplikacji i szeroko pojętą personalizację sklepu do naszych potrzeb. Oprogramowanie możemy tworzyć w dowolnie wybranym języku programistycznym (PHP, .Net, Java, Angular, React, Node.js, etc.).

shopify apps

Zrzut ekranu z Shopify Marketplace 27.03.2020

Trendy Omnichannel

Istotnym elementem sukcesu jest zmiana podejścia z tzw. multichannel (many channels) do omnichannel (all channels), a więc większej kontroli tego w jaki sposób sprzedajemy produkty. Tym samym obecne rozwiązania Shopify API stawiają tę platformę na uprzywilejowanej pozycji w tworzeniy możliwości sprzedażowych, które działają na dowolnym urządzeniu i platformie oraz zintegrowanej z dowolnymi narzędziami biznesowymi – ERP, PIM, CRM, CMS czy design frameworks.

Przeczytaj więcej o naszej integracji Shopify z Pimcore, (tutaj)

Zgodnie z danymi Marketing Week, piętnaście lat temu przeciętny klient używał dwóch kanałów przy dokonywaniu zakupu i tylko 7% pośród nich używało więcej niż czterech kanałów. Dzisiaj, klienci używają średnio sześciu kanałów, a blisko 50% z nich regularnie korzysta z więcej niż czterech.

Źródło obrazu: Business 2 Community

Whatis.com określa omnichannel jako podejście do sprzedaży, które zapewnia klientowi możliwość zakupu bez względu na to, czy dokonuje go przy użyciu komputera, urządzenia mobilnego czy w sklepie stacjonarnym.

Możliwości Shopify w obszarze omnichannel sytuują tę platformę na uprzywilejowanej pozycji nie tylko w stosunku do innych rodzimych rozwiązań SaaS, ale również jako bardzo wartościową alternatywę dla rozwiązań Open Source m.in. dla Magento, WooCommerce oraz PrestaShop.

Migracja z platformy SaaS?

Tutaj chcielibyśmy uczulić naszych czytelników na bardziej pragmatyczne podejście do planów długoterminowych. Jeśli Twój biznes znacząco się rozwinie, istotnym aspektem dalszej rozbudowy może okazać się wdrożenie nowych funkcjonalności lub wykonanie dalszych integracji, które mogą:

  • a) okazać się niewykonalne na danym środowisku SaaS
  • b) być bardziej czasochłonne i kosztowne niż w przypadku np. rozwiązań Open Source

Tym samym, należy mieć na uwadzę płynność i łatwość późniejszej migracji z danego środowiska SaaS do innej technologii. Warto jednak zwrócić uwagę też na warunki korzystania z danej technologii SaaS (np. niektóre kategorie produktów nie mogą być sprzedawane na danej platformie), a także poszukać rzetelnych opini w internecie, czy też sprawdzić jak duża społeczność jest zaangażowana w rozwój technologii.

Podstawowa różnica pomiędzy SaaS a Open Source, tak jak wspominaliśmy, polega na tym, że w tym pierwszym wypadku nie jesteśmy właścicielem, w drugim jedynie wynajmujemy oprogramowanie – nie jest to de facto nasza własność. Zanim zdecydujesz się na daną platformę SaaS warto sprawdzić czy oprogramowanie pozwala w przystępny sposób wyeksportować dane (jak klienci, produkty, zamówienia). Często takie migracje są kłopotliwe i nie posiadamy dostępu do całości informacji zapisanych na platformie, czego efektem mogą być utrudnienia w migracji do innej technologii. Dostęp do tych danych jest niezwykle ważny dla bezpieczeństwa sklepu internetowego i naszego biznesu – nie możemy być uzależnieni od usługi.

Shopify pozwala w łatwy sposób wyeksportować ważne dla sklepu dane, włączając w to produkty, dane klientów i zamówienia. Oferuje też praktyczne rozwiązania pozwalające na import zawartości z innych technologii. Na rynku dostępne są również aplikacje pozwalające na zabezpieczenie i zapisywanie danych poza ekosystemem Shopify.

Platforma BuilWith w przystępny sposób przedstawia zmiany na rynku e-commerce. Zachęcamy do zapoznania się z danymi, według których platforma coraz częściej wygrywa nad konkurencyjnymi rozwiązaniami.

trendy migracje magento do shopify plus

Zrzut ekranu z BuiltWith

Czy polski rynek jest wystarczająco duży dla Shopify?

Z miesiąca na miesiąc coraz śmielej stwierdzamy, że Shopify wkrótce będzie święcić swoje sukcesy również na rynku polskim. Nasz rynek i jego struktura są wystarczająco duże, aby Shopify poważnie się nim zainteresował. Miejmy na uwadze, że zgodnie z BuiltWith, obecnie w modelu SaaS operuje około ⅓ właścicieli sklepów internetowych w Polsce.

Chociaż koszty Shopify i cennik obecnych pakietów nie jest mocno konkurencyjny wobec alternatywnych rozwiązań i brakuje jeszcze wielu istotnych integracji na rynku polskim, sytuacja to może ulec zmianie szybciej niż się spodziewamy.

Tym samym Shopify nie będzie już alternatywą tylko dla takich rozwiązań jak Magento, WooCommerce czy PrestaShop, ale również dla wszystkich mniej elastycznych modeli SaaS w Polsce. Ostatecznie to jakość, elastyczność platformy i skala społeczności zadecyduje o sukcesie Shopify na rynku polskim.

Czy zatem warto już migrować do Shopify?

Mimo braku kilku kluczowych integracji na Shopify w ujęciu polskiego ekosystemu e-commerce, wszystko wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości możemy spodziewać się intensywnego wzrostu tej platformy na naszym rynku.

Renoma Shopify, jej popularność oraz zaufanie do tego rozwiązania technologicznego eCommerce już od wielu lat dociera do Polski. Mimo to, na przeszkodzie stała niewielka ilość integracji oraz brak jawnego sygnału do Shopify jakoby Polski rynek miał stać się kluczowym obszarem ekspansji w obszarze EMEA. Shopify w pierwszej fazie zdecydowało się skupić na rynkach Europy Zachodniej, m.in. Włochy, Francja, Niemcy, Hiszpania.

Z naszego doświadczenia, największe zainteresowanie technologią Shopify na rynku polskim przejawiają właściciele m.in. sklepów na platformie Magento. Obserwując trendy globalne, zauważają dużą ilość migracji z tej platformy na Shopify lub Shopify Plus. Co więcej, pozytywne opinie klientów, którzy zdecydowali się na takie działanie tylko utwierdzają w przekonaniu, że warto rozważyć tę alternatywę również na polskim rynku.

Kolejną grupą są właściciele sklepów, którym prowadzenie biznesu e-commerce na tyle się powiodło, że ich dalsze skalowanie biznesu jest mocno ograniczone na mniej elastycznych rozwiązaniach SaaS, lub też potrzebują bezpieczniejszego rozwiązania niż WooCommerce lub PrestaShop.

Trzecia grupa to bardziej innowacyjne e-commerce, sprzedające produkty digital, start-upy, które szukają skalowalnego rozwiązania na inne rynki, lub też technologii e-commerce, która zagwarantuje im szybszy Time to Market (czas od momentu rozpoczęcia prac, aż do jej udostępnienia). Tak jak wspominaliśmy, sprawdzona reputacja Shopify w tym zakresie sprawia, że dla wielu podmiotów jest wiarygodnym rozwiązaniem do wprowadzenia produktów na rynek i sprawdzenia popytu na produkty.

Podsumowując, co zatem przemawia na obecnym etapie do rozwoju Shopify w Polsce?

  • coraz większa społeczność Shopify
  • stopniowo wzrastająca liczba integracji na rynku polskim
  • dostęp do globalnego ekosystemu Shopify oraz ilości zewnętrznych aplikacji
  • potężne API
  • duże możliwości personalizacji szablonu i modyfikacji grafiki
  • Time to Market
  • Shopify Plus – rozwiązanie dopasowane dla klientów Enterprise

Wraz z pojawieniem się kilku kluczowych dla polskiego rynku ogólnodostępnych integracji, platforma ta będzie systematycznie zwiększać swoje udziały również w Polsce.

Skorzystaj z naszych konsultacji, aby dowiedzieć się czy Shopify jest optymalnym rozwiązaniem dla Twojego biznesu.