E-commerce w Polsce
Zastanawiasz się jakie panują trendy zakupowe w Polsce? W takim razie koniecznie sprawdź, co mówi o klientach raport e-commerce w Polsce za 2021 rok.
Kim są, czego potrzebują i w jaki sposób do nich dotrzeć? Wielu przedsiębiorców przez lata nie jest w stanie określić swojej grupy docelowej. Jak więc to zrobić? Z pomocą przychodzi bardzo obszerny raport Gemius, który zbiera w całość wszystkie najpotrzebniejsze informacje. Sprawdź, co mówi o Twoich klientach i wykorzystaj to w swojej działalności.
Internauci w Polsce
Z raportu wykonanego w 2021 r. wynika, że liczba internautów wynosi ponad 28,8 mln, z czego 75% z nich dokonuje zakupów w polskich sklepach internetowych, a 32% także w zagranicznych. Według szacunków 53% internautów stanowią kobiety, a 47% mężczyźni. Sytuacja materialna wskazywała, że najczęściej zakupów dokonują osoby klasyfikujące poziom życia jako średni (56%), a najwięcej użytkowników pochodzi z miast powyżej 50 tys. mieszkańców.

Wykres opracowany na podstawie danych z raportu E-commerce w Polsce 2021 od Gemius

Wykres opracowany na podstawie danych z raportu E-commerce w Polsce 2021 od Gemius
Spośród wielu czynników wpływających na decyzję o zakupie, respondenci najczęściej wskazują na atrakcyjność cen (45%), niskie koszty dostawy (42%) i wcześniejsze, pozytywne doświadczenia (33%). Z kolei wiarygodność sklepów internetowych w głównej mierze bazuje na opiniach (46%), możliwości finalizacji płatności przy odbiorze (30%) i czytelnej informacji o zwrotach i reklamacji (26%).

Wykres opracowany na podstawie danych z raportu E-commerce w Polsce 2021 od Gemius

Wykres opracowany na podstawie danych z raportu E-commerce w Polsce 2021 od Gemius
Kto jest przeciwnikiem zakupów online?
Chociaż z roku na rok sklepy e-commerce cieszą się coraz większą popularnością, to nadal istnieje grupa osób, które zawsze wybierają stacjonarną formę zakupów. Główne powody tej decyzji, wymieniane przez kupujących to przede wszystkim potrzeba fizycznego kontaktu z produktem oraz obawę o bezpieczeństwo płatności. Czynnikami, które mogłyby potencjalnie zachęcić te osoby do zmiany nawyków zakupowych to:
- bezpieczniejsze formy płatności
- niższe ceny
- szybsza dostawa
- dostępność kodów rabatowych

Wykres opracowany na podstawie danych z raportu E-commerce w Polsce 2021 od Gemius

Wykres opracowany na podstawie danych z raportu E-commerce w Polsce 2021 od Gemius
Znajomość serwisów e-handlu
Do najczęściej wymienianych serwisów zaliczono Allegro (84%), OLX (43%) i Aliexpress (23%). Z kolei kategorią, którą najłatwiej było powiązać kupującym ze znaną stroną internetową był sprzęt RTV i AGD – co ciekawe, tylko 14% respondentów nie było w stanie wskazać żadnej marki. Najczęściej wymieniane firmy to: RTV Euro AGD i MediaExpert (42%), Media Markt (38%) oraz Allegro (24%). Równie wysoka świadomość uplasowała się w kategorii odzieży – tylko 15% osób nie potrafiło wskazać żadnej marki. Pozostali respondenci najczęściej wskazywali na: Allegro i Zalando (po 34%), H&M (13%) i Vinted (11%). Poza tym, uczestnikom zdecydowanie najtrudniej było wymienić znajome apteki internetowe – co najmniej jedną markę było w stanie wykazać zaledwie 52% respondentów.

Wykres opracowany na podstawie danych z raportu E-commerce w Polsce 2021 od Gemius
Zachowania zakupowe
Ponad 50% klasyfikuje zakupy przez internet jako wygodne, nieskomplikowane i oferujące większe możliwości wyboru i mniej czasochłonne niż w formie stacjonarnej. Czynności internetowe, które respondenci wykonują najczęściej to: korzystanie z Facebooka (80%), zakup produktów lub usług na polskich stronach internetowych (75%), opłaty za rachunki (75%), porównywanie ofert cenowych (73%), poszukiwanie produktów w celu zakupu (71%) i przeglądanie prasy internetowej (57%).

Wykres opracowany na podstawie danych z raportu E-commerce w Polsce 2021 od Gemius
Dostawa i zwroty
Respondenci wskazali na szereg możliwości w sposobie dostawy produktu, które zachęcają ich do finalizacji zakupu. Najbardziej pożądane opcje dostawy to: paczkomat (81%), dostawa kurierem (68%), dostawa pocztą (39%). dostawa do punktu partnerskiego (35%), dostawa do placówki pocztowej (16%), transfer ze strony internetowej (15%), dostawa do oddziału (14%) i dostawa do innej maszyny paczkowej np. Locker (6%)

Wykres opracowany na podstawie danych z raportu E-commerce w Polsce 2021 od Gemius
Z kolei jako najbardziej zaufanych dostawców, respondenci wymieniają: InPost (37%), DPD (32%) i DHL (19%). Bardzo zbliżone wyniki badań pojawiły się zarówno u kobiet jak i u mężczyzn w różnych kategoriach wiekowych.

Wykres opracowany na podstawie danych z raportu E-commerce w Polsce 2021 od Gemius
Jako najczęściej stosowane formy zwrotu, najczęściej wskazywano na: możliwość darmowego odesłania za pomocą paczkomatu (33%), możliwość darmowego odesłania kurierem (11%) i możliwość darmowego zwrotu w punkcie stacjonarnym (9%). Co ciekawe, ponad 26% respondentów zadeklarowało, że nigdy nie zwracali towaru zamówionego przez Internet.
Kategorie zakupowe
Chociaż wiek respondentów ma duży wpływ na preferencje zakupowe, to kilka kategorii znacznie wyróżnia się ilością wskazań. Przede wszystkim, najczęściej wymienianą kategorią jest zdecydowanie odzież, akcesoria i dodatki (72%). Następne w kolejności są: obuwie (61%) oraz kosmetyki i perfumy (57%). Respondenci wskazali także produkty i usługi, których zakup również planują przez Internet. Należą do nich: podróże i rezerwacje (34%), bilety (30%) i sprzęt komputerowy (29%).

Wykres opracowany na podstawie danych z raportu E-commerce w Polsce 2021 od Gemius
Wydatki
Najwięcej badani wydali na obuwie – średnia miesięczna kwota wynosi 201 zł, jednak statystycznie więcej wydają konsumenci w wieku 15-24 lat oraz mieszkańcy dużych miast. Tą samą zależność zauważono także w kategorii odzieży, akcesoriów i dodatków – tu wydana kwota wynosi średnio 199 zł. Następne w kolejce są oczywiście artykuły spożywcze, jednak poza osobami z najmłodszych grup społecznych, które wydają najmniej, nie zauważono znaczących różnic między pozostałymi grupami demograficznymi. Kolejne w rankingu kosztów są także artykuły dziecięce, kosmetyki i perfumy oraz produkty farmaceutyczne. Respondenci, którzy zakupili sprzęt AGD wydali na niego średnio 1232 zł, jednak wydatki te podniosły osoby w wieku 25-34 lata, którzy dobrze oceniają swoją sytuację finansową. Nieco dalej w rankingu znajdują się także urządzenia mobilne (średnio 856 zł) i meble (średnio 782 zł).

Wykres opracowany na podstawie danych z raportu E-commerce w Polsce 2021 od Gemius
Źródła:
- Raport “E-commerce w Polsce 2021 rok” od Gemius
- https://bluemedia.pl/baza-wiedzy/blog/ecommerce/podsumowanie-rynku-ecommerce-2021-w-polsce
- https://liveprice.pl/e-commerce-podsumowanie-roku-2021/